Diyarbakır masaj Aksaray masaj Afyon masaj Amasya masaj Bolu masaj Burdur masaj Elazığ masaj Erzincan masaj Erzurum masaj Düzce masaj Edirne masaj Isparta masaj Giresun masaj Karabük masaj Kastamonu masaj Sinop masaj Kırıkkale masaj Kırklareli masaj Kırşehir masaj Mardin masaj Nevşehir masaj Niğde masaj Ordu masaj Osmaniye masaj Rize masaj Tokat masaj Zonguldak masaj Uşak masaj Yozgat masaj Bingöl masaj
escort bayan İstanbul escort İzmir escort Kahramanmaraş escort Kastamonu escort Kayseri escort Kıbrıs escort Kırklareli escort Kocaeli escort Konya escort Kütahya escort Erbaa escort Erdemli escort Ereğli escort Erenler escort Ergene escort Esenler escort Esenyurt escort Eskil escort Espiye escort Eyüpsultan escort Eyyübiye escort Fatih escort Fatsa escort Fethiye escort Finike escort Gaziemir escort Gaziosmanpaşa escort Gazipaşa escort Gebze escort Gediz escort Gelibolu escort Gemerek escort Gemlik escort Geyve escort Gölcük escort Gönen escort Görükle escort Güllük escort Gümbet escort Gümüşlük escort Güngören escort Gürsu escort Haliliye escort Hendek escort Horasan escort Ilgın escort İlkadım escort İncirliova escort İnegöl escort İskenderun escort İzmit escort İznik escort Kadirli escort Kadıköy escort Kadınhanı escort Kağıthane escort Kahramankazan escort Kangal escort Kapaklı escort Karabağlar escort
www.vipeskortmodel.com Gaziantep escort Denizli escort Adana escort Hatay escort Aydın escort İzmir escort Ankara escort Antalya escort Bursa escort İstanbul escort Kocaeli escort Konya escort Muğla escort Malatya escort Kayseri escort Mersin escort Samsun escort Sinop escort Tekirdağ escort Eskişehir escort Yalova escort Rize escort Amasya escort Balıkesir escort Çanakkale escort Bolu escort Erzincan escort Van escort Yozgat escort Zonguldak escort Afyon escort Adıyaman escort Bilecik escort Aksaray escort Ağrı escort Bitlis escort Siirt escort Çorum escort Burdur escort Diyarbakir escort Edirne escort Düzce escort Erzurum escort Kırklareli escort Giresun escort Kilis escort Kars escort Karabük escort Kırıkkale escort Mardin escort Kırşehir escort Maraş escort Manisa escort Muş escort Kastamonu escort Ordu escort Nevşehir escort Sakarya escort Osmaniye escort Şanliurfa escort Sivas escort Trabzon escort Tokat escort Ardahan escort Bartın escort Karaman escort Batman escort Bayburt escort Bingöl escort Elazığ escort Gümüşhane escort Hakkari escort Isparta escort Uşak escort Igdır escort Şırnak escort
Bodrum escort Kuşadası escort Marmaris escort İzmit escort Mecidiyeköy escort Bornova escort Alanya escort Arnavutköy escort Ataşehir escort Başakşehir escort Esenler escort Esenyurt escort Fatih escort Gaziosmanpaşa escort Kağıthane escort Kartal escort Küçükçekmece escort Maltepe escort Sarıyer escort Pendik escort Sultangazi escort Ümraniye escort Zeytinburnu escort Adapazarı escort Aksu escort Anamur escort Antakya escort Atakum escort Belek escort Beykoz escort Buca escort Çankaya escort Çorlu escort Dalaman escort Edremit escort Erdemli escort Gaziemir escort Gazipaşa escort Gölcük escort Gümbet escort Gümüşlük escort İlkadım escort İnegöl escort İskenderun escort Karşıyaka escort Kaş escort Kavaklıdere escort Keçiören escort Kepez escort Konak escort Konyaaltı escort Köyceğiz escort Menderes escort Menemen escort Menteşe escort Mezitli escort Ödemiş escort Odunpazarı escort Osmangazi escort Pamukkale escort Şahinbey escort Serdivan escort Seyhan escort Side escort Şile escort Silifke escort Silivri escort Tarsus escort Tire escort Torbalı escort Toroslar escort Turgutreis escort Yalıkavak escort Bandırma escort Çerkezköy escort Kahramankazan escort Elbistan escort Milas escort Polatlı escort Çarşamba escort Ceyhan escort Nazilli escort Söke escort İznik escort Susurluk escort Melikgazi escort Yıldırım escort Bafra escort Akçaabat escort Salihli escort Akhisar escort Soma escort Turgutlu escort Yatağan escort Köyceğiz escort Merzifon escort Lüleburgaz escort Sandıklı escort Gelibolu escort Çan escort Dörtyol escort
İstanbul masöz Avrupa masöz Maltepe masöz Mecidiyeköy masöz Kadıköy masöz Etiler masöz Beşiktaş masöz Bakırköy masöz Anadolu Yakası masöz Ataşehir masöz Beylikdüzü masöz İstiklal masöz Beykoz masöz Bayrampaşa masöz Başakşehir masöz Bahçeşehir masöz Bahçelievler masöz Bağcılar masöz Avcılar masöz Ataköy masöz Çekmeköy masöz Çatalca masöz Büyükçekmece masöz Beyoğlu masöz Kurtköy masöz Küçükçekmece masöz Kemerburgaz masöz Halkalı masöz Güngören masöz Gaziosmanpaşa masöz Fatih masöz Eyüpsultan masöz Esenyurt masöz Esenler masöz Şişli masöz Şirinevler masöz Silivri masöz Sarıyer masöz Sancaktepe masöz Pendik masöz Nişantaşı masöz Merter masöz Zeytinburnu masöz Üsküdar masöz Tuzla masöz Taksim masöz Sultangazi masöz Sultanbeyli masöz Sultanahmet masöz Denizli çelik çatı
Bugun...


Prof. Dr. Namık Kemal OKUMUŞ

facebook-paylas
İnsanın Anlam ve Hakikat Arayışı
Tarih: 15-11-2021 11:26:00 Güncelleme: 15-11-2021 11:26:00


 
Akıl sahibi olarak halk edilmiş olan insanın hakikati ortaya koyma adına değişik yardımlardan faydalandığı kuşkusuzdur. Bu çabanın hem öğrenen için ve de hem de öğretenler için son derece başarılı bir süreci öne aldığı muhakkaktır. Hatta kendi dışında söylenileni öğrenerek hakikate daha da yaklaşan bu kesimlerin zaman içinde tevhidî yaklaşımları fark etmek suretiyle hakikatin yanında durabilmeyi göze alabileceklerdir.
Etrafında olup bitenlere anlam verebilecek karakter ve donanımda yaratılmış olan insanın yaşadığı hayatta düzen kurma adına en değerli vasfı olan üretme yeteneği, doğaldır ki Yüce Allah’ın gözetim ve denetiminde olduğu zaman istenilen sonuçlara daha kolay ulaşılabilecektir. Bu yüzden de bahsedilen ekonomik düzenin hâlis olması hususu, zaman içinde akleden kişiler bazında kişisel ve toplumsal kazanımın görünür esaslarından addedilecektir. 
İşbu nedenden ötürü de birey ve toplumların kendilerinin kalkınma ya da diğerlerinin önüne geçme adına bazı kazanımlara sahip olması gereklidir. Öyle ki bu kazanımların şirk ve müşrik düzenin eskiyi savunma adına dünden kalana sahiplenmesi şeklinde değil, insan ve toplumun gelişme ve de kalkınması adına gerekli olan ekonomik alt yapı ve de buna uygun olarak gelişen sosyal seviyeyle ilişkili olmalıdır. 
İnsan ve toplumların dünden kalanları yanlış-doğru ayırmadan hakikat şemsiyesi altına alması demek olan müşrik düzenin bilinen yaklaşımı, hemen her daim hakikat düzeni ölçeğinde hem eleştirilmiş ve de hem de doğru yaklaşıma işaret edilmiştir. Şirk düzeninin ekonomik zihniyet ve de yaklaşımını eleştiren ve dahi onun alternatifini ortaya koyan bu çalışmanın insan, toplum ve ekonomi ilişkisini vahyin çerçevesinde olması gereken ahlâkî, adlî ve de ekonomik esaslar paralelinde yeniden ele aldığı kuşkusuzdur. 
Bütün bunları göze alarak yapılan bu çalışma, ilkesel yaklaşımın tesisinin yanı sıra, insanın olan ile olması gereken arasındaki koparmış olduğu bağı yeniden inşa etme iradesi olan ekonomik endişesine de cevap vermektedir diyebiliriz.
Netice olarak desek yeridir ki,  tevhidin kurumsal rekabet içinde olduğu şirk olgusunun özellikle de ekonomik endişeler üzerinden kendisine nasıl bir yol çizdiği sorunu, arayışın bel kemiğini oluşturmaktadır. Hemen bunun akabinde ise şirk eğiliminin öteden beri çizmiş olduğu yolun da tevhidi buharlaştırdığı hususunun ele alınmış olduğu bu çaba, temelde bir tespit, betimleme ve dahi kıyaslama iradesi üzerinde ilerleyecektir. 
Bahsedilen durum şirk olgusunun diğer yönleriyle birlikte irdelendiğinde her iki sistemin de hakikat kodlama gibi bir tercihinin olduğu yakından görülecektir. Netice olarak bizim yapmak istediğimiz şey, tevhit ve şirkin ekonomik panoramasını vermekten ibaret olacaktır. Yukarıda bahsedilen görüntünün insanlık var olduğu müddetçe hayatiyet bulacağı hususu ise, izahtan vareste bir tespit olarak kalmalıdır. 
Bilindiği kadarıyla insan ve ekonomi olgusu hayatın temel değişkenidir. O sebeple insanın olduğu her yerde ekonominin aktif bir figür olarak onun hayat ve beklentilerini yönetmesi normal karşılanmalıdır. Belki de bu sebeple insanın başıboş halk edilmediğini açıkça ortaya koyan dinin bu alanı yani insan ve ekonomi sahasını atlaması mümkün değildir. İşbu nedenden ötürü tevhit ve ekonomi bağlamında ele alınan her çalışmanın aynı zamanda onun çeldiricileri olan şirk ve küfür düzeninin ekonomik sistemine karşı da bir alternatif olduğu unutulmamalıdır. 
Hatta şirk ve ekonomi anlamında hayata akseden her olgunun tevhidin çizdiği sınırlar dolayımında yeniden değerlendirilerek sistem içine alınması iradesi, din denilen olgunun bu tür olguları mercek altına almasındaki yeter sebep gibi görünmektedir. 
Görebildiğimiz kadarıyla şirk ve ekonomi arasındaki doğrudan ilişki, kişi ve toplumun can damarını teşkil eden ekonomik algıdaki bütün yönelimleri değiştirmiş gibidir. O nedenle bu durum, bütünüyle doyurulma hevesinde olan insanoğlu için güçlü bir çeldirici hükmünde olmuştur. 
Yine bu istek, yüce amaçlara erişme uğrunda tanıdık araçlara yapışma gibi tevhit düzeni içerisinde asla kabul edilemez bir davranış modelinin de kanıksanmasını deruhte etmiştir. Denilebilir ki, şirk eğiliminin olmazsa olmazı olan bu yaklaşım, yüce değerlerin profanlaşmasının da kaynağını teşkil etmiş gibidir. 
Bu eğilim üzerinden kendilerine büyük bir statü kazandırmış olan mevcut yapıyı koruma güdüsü ise, şirk şeklinde icra edilmekte olan bir dinsel davranışın toplumsal yapıdaki etkinliğini daha da kuvvetlendirmiştir. Oldukça farklı bir denge anlayışı olarak, müşrik toplumda bu amacın gerçekleşmesine matuf olmak üzere, toplumsal zenginlik kaynaklarının toplumun ileri gelenleri arasında dengeli bir şekilde dağıtıldığı da görülmektedir. 




FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
HABER ARA
ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
YAZARLAR
SON YORUMLANANLAR
HABER ARŞİVİ
nöbetçi eczaneler
YUKARI