Yüce Allah’?n ezelden beri var edilen yarat?klar aras?nda do?rudan sorumluluk tercihine dâhil etti?i yegâne varl?k, olas? donan?mlarla halk edilen insano?ludur. O’nun taraf?ndan yap?lan belirlemenin seçilen erdemli varl???n kapasitesine dâhil oldu?u da yak?ndan bilinmelidir. Yüce Tanr? taraf?ndan aktive edilen tercihin ana unsuru, gerekli donan?mla halk edilen seçkin varl?k olan insan?n olas? yetenekleridir demek durumunday?z.
Bir ad?m sonras?nda ise, yarat?lan varl?klar nezdinde en de?erli kapasitenin, olas? donan?mlarla halk edilen insan taraf?ndan tahakkuk edildi?i de yakinen bilinmelidir. Zaman içinde gelinen bu a?ama ise, bahsedilen donan?mlar?n eylemsel duruma geçebilecek i?levselli?inin de yine insan taraf?ndan aktive edilmesi demektir. Ayr?ca, insan merkezli dünya için öne al?nan as?l unsurun iradesel tercihler oldu?undan da kolayl?kla bahseder olunabilmelidir.
Muhatapl?k baz?nda en de?erli unsurun akleden insan tercihinin hakikatin yan?nda durabilme seçene?i oldu?u yakinen bilinmektedir. Pe?inen de insan?n; dilin gücünden s?yr?l?p, gücün diline yak?n duran dindarl?k sunumlar?n?n olaca??ndan haberli olmas?, tevhit bahsinde sunulan ilkeler sayesinde merkeze ta??nabilecektir. ?nsan? muhatap alan as?l sunumun Tevhit kabulü olmas? ise; önce içeride, sonras?nda ise d??ar?da öne al?nabilecek olan etkinli?in de bu seçenek olmas? gerekti?ini bizlere haber vermektedir.
Görüldü?ü veçhile, sadece dünya hayat?nda de?il, Kâinat kapsam?nda dahi; hem ?lâhî seçim, hem olas? donan?m, hem de muhatapl?k tercihi sayesinde güven duyulan en de?erli varl???n insan oldu?u ak?ldan ç?kar?lmamal?d?r. Bu kabule mazhar olabilme ad?na, önyarg?l? eser üretiminden uzak duran hemen herkesin; zaman içinde Yüce Allah’?n sayg?s?n? kazan?p, ard?ndan da O’nun dokunu?lar?ndan emin durumda ya?am sürece?inden ?üphe duyulmas?n.
Hatta muhatab?n imkân, donan?m, yetenek ve kalite kümesi gere?i devreye girecek olan bu vasf?n, öne al?nan varl???n kalitesini devreye alan tercihi de de?erli k?labilecektir. Ayr?ca, akledebilme yetene?ine hasredilen bu de?i?imin sürekli olarak i? tutan organlarda de?il, geli?im gösteren yeteneklerde cârî olabilece?i de ku?kusuzdur.
Konuyu gündemine alabilen ?ah?slar baz?nda öteden beri yak?ndan bilindi?i kadar?yla, insan?n hem güvenilen varl?k olu?u, hem donan?m?, hem de üretebilece?i ?eylere olan iradî katk?s?, dünya hayat?n?n aktörü konumundaki seçkisine de pozitif imkân sunmaktad?r. Onun etken tutumu sonras?nda gelinen bu a?amad?r ki, Yüce Allah’?n do?rudan muhatab? k?l?nan insan?n olas? katk?lar?ndan haberdar olma ad?na her dem kay?t alt?na al?nabilen bir ya?anm??l?k süreci de olabilecektir.
?lkesel tutarl?l?k kapsam?nda h?zl?ca gelinen bu noktada aç?kça bilinmesi elzem olan as?l ?ey, insan?n yarat?lma seçene?inin dayand?r?ld??? üstünlük ve de etkinlik tercihidir demek durumunday?z. Dünyan?n emanet edildi?i seçkin varl?k olan insan yüzden ya?anabilecek olan bir ortam?n tahakkuku da kolayl?kla devreye girebilmi? ve de girebilecektir. Donan?ml?, etkin ve k?ymetli hatta de?erli varl?k aksiyonundan sonra olu?an bu kazan?m, hemen her varl?k aç?s?ndan ya?an?lacak olan hayat? maksimim seviyeye ta??yabilecektir.
Kolayl?kla gelinen bu seviye ise; öncelikle Yüce Tanr?’n?n, ard?ndan da di?er yarat?klar?n, en sonunda ise olas? donan?mla devreye giren insan?n güven duyabildi?i de?erli üretimin kendi eseri olabilece?inden de emin olmal?y?z.
Öyle ki, Yarat?c?n?n tercihine ?âyan olan insan?n yarat?l?? teorisi ve de prati?i aç?s?ndan bilinen as?l unsur, onun olas? donan?ml? bir ?ekilde halk edildi?i gerçe?inin pe?inen kabulüdür. Üstelik de, yarat?lan bütün varl???n önüne geçi?i temin eden bu kabulün, seçkin varl?k olan insan? ana merkeze ta??yacak olan seçim a?amas? oldu?u da yak?ndan tespit edilmelidir.
Müslüman birey ve toplumun negatif tutumlar?n?n özendirilecek sunuma denk gelmemesi demek, ilkesel kazan?ma yak?n duran ki?i ve toplumun yeti?tirilmesi demek olabilecektir. Sunulan ilkesel kazan?m zarf?nda olmasa dahi, ya?anan pratikler baz?nda kendi eksik ve hatalar?n? sistemle?tir(e)meyen elçiler ile onlar?n takipçilerinin devreye girip etkinli?i merkeze ta??yan ilkesel sunumdan beslenmesi avlad?r.
Ayr?ca, olas? dindarl??? de?il, grupsal/kesimsel dincili?i öne alan linç kültüründen uzakla?abilmek, muhatap al?nan insan? e?itebilen gerekli ve de zorunlu olan e?itim a?amas?d?r. Belki de, olas? gereklilikler konumundan ta??r?l?p, özel ç?kar baz?nda sunulan dindarl???n arkas?nda duran besleyici aktör konumundaki iktidarlara da yak?n durmama tercihi, seçilen elçilerle birlikte bize ula?t?r?lan hakikati ya?ama sunma ad?na devreye girmesi gerekli olan zorunlu bir duru? olmal?d?r.
Yetkinli?i devreye alan muhte?em donan?mla halk edilen varl??? tan?ma ad?na daha bu a?amada demek laz?md?r ki, seçimi öne alan as?l tercih, muhatab?n i?levsel olabilecek durumdaki kalibre unsurlar?ndan ibarettir. Hatta gerekli olan ko?ullarda hemen her daim aktive olacak ?eylerin insan tasarrufunda kal?c? unsura evrilece?i a?amas? da yakinen bilinebilecektir.
Üstelik insan?n di?er varl?k kümesinde öne al?nma tercihi denilen as?l ?ey; yaln?zca ak?l, zekâ ve irade bazl? olmakla kalmay?p, pe?inen de, gerekli olan hususlar?n do?rudan muhatap al?nan insan?n yekûn donan?m?yla devreye girebilece?i seçene?ini de aktif hâle getirmesidir. Hemen her konu ve seviyede öne al?nabilecek durumda olan insan?n esasl? kapasitesi denilen bu a?ama, süreç içinde aktif olabilecek ?eylerin irade yap?s? gere?i i?levselli?ine de yol vermesi demektir.
H?rs ve duyars?zl?kla mücadele eden insan?n olas? kabullere yak?n durup, olmas? imkân d???na al?nan her sunuma ele?tirel bak?p, ard?ndan da gerekli durumdaki reddiyeye evrilmesi önerilen dindarl?k kabulüdür. Be?erin h?rs?ndan s?yr?l?p olmas? gereken kabullere yak?n durabilen dindarl???n; hem sunulan Hak Din olgusuna, hem de do?rudan muhatap al?nman?n de?er kümesi olan akletmeye zemin haz?rlamas? i?ten bile de?ildir.
Haddizat?nda, muhatab? için önerilen dindarl?k olgusu, be?er nezdinde en de?erli a?ama olan irade beyan? olgusunda kendini gösterebildi?i yak?ndan tespit edilebilmektedir. Haddizat?nda insan? de?erli k?lan bu gibi kabullerin de hakikate yak?n duran tutumlar ile besin de?eri hükmünde olan kazan?mlara da yak?n duracak olmas?, Yüce Allah’?n projesi kapsam?nda insana sunulan etkin bir yetenek testi gibidir.
Öteden beri aç?kça ifade edildi?ine göre, bütün varl???n halk edildi?i ortam olan Kâinat kapsam?nda olmasa dahi, insan?n akredite edildi?i dünya ortam?ndaki kapasite ve yükümlülü?ünün bu donan?mla hayat bulabilece?i de yakinen bilinmektedir.
Belki de, halk edilen bütün varl???n tema?a edebildi?i nazarda sunulan tercih a?amas? ise, insan? bir ad?m öne alan irade ve yetene?inin oldu?u da aç?kça söylenmelidir. Üretimine emek verdi?imiz hemen her eserin muhatap al?nan be?er nezdinde pozitif geli?ime katk? sunmas? gereklili?ini de ifade ettikten sonra, kendi ad?m?za beslenmeyi gündeme alacak olan her türlü katk?ya da imkân sunmas?n? beklemeliyiz.
Dünyan?n emanet edildi?i varl???n insan oldu?u tespiti, ku?kuya mahal b?rakmayacak ?ekilde öne sürülmelidir. Etkinli?e yol veren donan?m sahibi insan? pozitif yetenekleri sayesinde daha öne alma gayretinin olumlu katk?ya evrilmesi ad?na her zaman emin olabilmek de gereklidir. Art? de?er mesabesinde, kendi imkân ve yetenekleri sayesinde öne al?nan insan?n dünyay? imar edebilece?inden de ku?ku duyulmamal?d?r.
Ve dahi, muhatap al?nan insana olan güvenin Tanr?sal bir istek oldu?undan da haberli olup, ayr?ca bu kabulden uzak durman?n yanl??lanabilir öneri oldu?undan da emin olabilmeliyiz. Üstelik de, insan? insan yapan bu gibi donan?mlardan asla ve kata ?üphe duymayaca??m?z seçene?i, imtihan dünyas?nda aç?kça gözüken bir kazan?m hükmünde i? görebilmelidir.
?nsan? yaratan varl???n öne al?nan seçkisine göre, günü ve gelece?i ?skalama tercihinin a?k?n formu olan kutsal gelenek perspektifinden uzak durabilme ad?na, dün ile günü sa?l?kl? ya?aman?n en de?erli katk?s?n?n Tanr?sal öneriler oldu?undan uzak durulmamal?d?r. Etkinli?i merkeze ta??nabilen irade yetene?i sayesinde kolayl?kla gelinen bu a?aman?n ise, ak?l ve zekân?n yard?mlar?n? de?erlendirebilen ve dahi hakikate giri? mesabesinde olan her imkân? önümüze açabilece?i de yakinen bilinmelidir.