kayseri escort
ilbet
http://www.kadinescort.net/ http://www.ddtshanghaiescort.com/ fethiye escort Gaziantep escort Denizli escort Adana escort Hatay escort Aydın escort İzmir escort Ankara escort Antalya escort Bursa escort İstanbul escort Kocaeli escort Konya escort Muğla escort Malatya escort Kayseri escort Mersin escort Samsun escort Konya escort Sakarya escort Samsun escort Kocaeli escort Kayseri escort İzmir escort Hatay escort Gaziantep escort Diyarbakır escort Ankara escort Adana escort Antalya escort Bursa escort Mersin escort Aydın escort Balıkesir escort Çanakkale escort Kıbrıs escort Kütahya escort Manisa escort Muğla escort Tekirdağ escort Trabzon escort Yalova escort Isparta escort Sinop escort Tekirdağ escort Eskişehir escort Yalova escort Rize escort Amasya escort Balıkesir escort Çanakkale escort Bolu escort Erzincan escort Şırnak escort Van escort Yozgat escort Zonguldak escort Afyon escort Adıyaman escort Bilecik escort Aksaray escort Ağrı escort Bitlis escort Siirt escort Çorum escort Burdur escort Diyarbakır escort Edirne escort Düzce escort Erzurum escort Kırklareli escort Giresun escort Kilis escort Kars escort Karabük escort Kırıkkale escort Mardin escort Kırşehir escort Maraş escort Manisa escort Muş escort Kastamonu escort Ordu escort Nevşehir escort Sakarya escort Osmaniye escort Şanlıurfa escort Sivas escort Trabzon escort Tokat escort Ardahan escort Bartın escort Karaman escort Batman escort Bayburt escort Bingöl escort Elazığ escort Gümüşhane escort Hakkari escort Isparta escort Uşak escort Iğdır escort Kahramanmaraş escort Ordu escort Rize escort Sivas escort Afyon escort Aksaray escort Giresun escort Şanlıurfa escort Yozgat escort Erzurum escort Amasya escort Çorum escort Tokat escort Uşak escort Van escort Bolu escort Burdur escort Kırşehir escort Niğde escort Osmaniye escort Zonguldak escort Düzce escort Edirne escort Erzincan escort Karabük escort Karaman escort Kastamonu escort Kırıkkale escort Kırklareli escort
çanakkale escort Aydın escort muğla escort tekirdağ escort manisa escort balıkesir escort trabzon escort elazığ escort ordu escort kütahya escort ısparta escort rize escort maraş escort yalova escort giresun escort yozgat escort tokat escort şanlıurfa escort sivas escort batman escort erzurum escort sinop escort kırşehir escort karaman escort kırıkkale escort bolu escort amasya escort niğde escort uşak escort edirne escort çorum escort osmaniye escort zonguldak escort van escort erzincan escort

sakarya escort sakarya escort sakarya escort serdivan escort webmaster forum

serdivan escort serdivan escort serdivan escort hendek escort ferizli escort geyve escort akyazı escort karasu escort sapanca escort

izmir escort
gaziantep escort
bolu escort edirne escort zonguldak escort cankiri escort corum escort amasya escort burdur escort bilecik escort trabzon escort isparta escort afyon escort canakkale escort sakarya escort corlu escort usak escort sile escort ayvalik escort balikesir escort rize escort kirsehir escort karabuk escort yalova escort aydin escort usak escort kutahya escort burdur escort malatya escort agri escort urfa escort van escort corum escort erzurum escort adana escort maras escort yozgat escort giresun escort kastamonu escort artvin escort bilecik escort karabuk escort karaman escort kirsehir escort manisa escort kusadasi escort cankiri escort kirklareli escort kirikkale escort sinop escort tekirdag escort kocaeli escort kilis escort osmaniye escort diyarbakir escort batman escort siirt escort mus escort bartin escort sivas escort sincan escort gorukle escort
Bugun...


Av.Metin KAZAN

facebook-paylas
AYRIMCILIK KÜLTÜRÜ
Tarih: 19-11-2021 10:56:00 Güncelleme: 19-11-2021 10:56:00


“İnsanlığı, kendinde ve başkalarında, bir araç olarak değil de her zaman bir amaç olarak görecek şekilde davran!”Immanuel Kant

“İnsan adına onurlu bir kişi var: Aşağılayan insanların kibrine gem vurmak için nihai ve en etkili söz: Ben köpek değil, insanım.” Samuel Pufendorf

Kabul etmeliyiz ki toplumumuzda ciddi derecede sosyal dışlamaya yatkın ve ayrımcı zihniyete sahip insanlar bulunmaktadır. İsterseniz bu eleştirel yargımı biraz açarak birlikte düşünelim:

Sosyal dışlama ve ayrımcılık, toplumla bireyin sosyal bütünleşmesini sağlayan her türlü haklardan kısmen veya tamamen yoksun bırakma halidir.

Türk hukukunda “eşitlik ilkesi ve ayrımcılık yasağı” ile ilgili düzenlemeler 1924 Anayasası’ndan beri bulunmaktadır. 1982 Anayasası’nın 2. maddesi “İnsan haklarına saygılı devlet” anlayışını vurgularken, 10. maddesi “Herkes, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi görüş, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım gözetilmeksizin kanun önünde eşittir”  ifadesiyle bu esası açıklamıştır. Ayrıca “Hiçbir kişiye, aileye, zümreye veya sınıfa imtiyaz tanınmayacağı” da belirtilerek, İş Kanun’umuzda “İş ilişkisinde dil, ırk, renk, cinsiyet, engellilik, siyasal düşünce, felsefi inanç, din ve mezhep ve benzeri nedenlerle ayrım yapılamayacağı” beyan edilmiştir. Bu davranışlara aykırılık ise TCK 122. maddesinde düzenlenmiş ve “Dil, ırk, milliyet, renk, cinsiyet, engellilik, siyasi düşünce, felsefi inanç, din veya mezhep farklılığından kaynaklanan nefret nedeniyle; Bir kişiye kamuya arz edilmiş olan bir taşınır veya taşınmaz malın satılmasını, devrini veya kiraya verilmesini, Bir kişinin kamuya arz edilmiş belli bir hizmetten yararlanmasını, Bir kişinin işe alınmasını, Bir kişinin olağan bir ekonomik etkinlikte bulunmasını engelleyen kimse hapis cezası ile cezalandırılır“ denilmiştir. Bu metinlere göre, insanın özgür bir varlık olarak değeri ve onuru çok önemli kabul edilmiştir.

Ancak kanun metinlerinde yazıldığı gibi pratik hayatta insan haklarına gereken değerin verildiği söylenemez. Tüm yasal düzenlemelere rağmen, sosyal dışlama ve ayrımcı davranma, olumsuz bir kültür olarak “çalışma hayatında” sıklıkla görülmektedir. Çalışma hayatında genel olarak eşit olan kişilere, sadece belli bir gruba ait olduklarından veya özelliklerinden dolayı, iş imkânlarında eşit davranılmaz. Söz konusu ayrımcılıkla, bireye aynı veya benzer durumda olan başka bir bireye göre daha az olumlu davranılarak “doğrudan ayrımcılık” yapılır. Yine bir kanun veya işlemin herkese eşit şekilde uygulanması gerekirken, toplumun bir bölümü üzerinde orantısızca uygulanmak suretiyle “dolaylı ayrımcılık” yapılır. Bu ayrımcılığın daha üst boyutu “sistematik ayrımcılıktır” ki belirli gruplara karşı kurumsallaşmış yapılar, uygulamalar ve gelenekler yolu ile ayrımcılık gösterilir.

Emile Durkheim, sosyal dışlama ve ayrımcılık sonucunda toplumla birey arasındaki bağın azalacağını, biz duygusunun ortadan kalkacağını ve kuralsızlık (anomi) ortaya çıkacağını söyler.

Gerek sosyal dışlama, gerekse ayrımcılık kültürüne sahip toplumlar, eşitsiz yapıları yeniden ürettiklerinden dolayı devamlı birbirleriyle “kavga” ederler. Bu kavganın galibi, “güç unsurunu” kullanarak, dışlanan ve ayrıma tabı tuttuğu kişi ve grupları aşağılar, ötekileştirir ve var olan imtiyazını korumak için ‘savaş propagandası’ yaparak gücüne güç katar. Gün gelir, bu kez dışlanmış ya da ötekileştirilmiş grup bir şekilde galip gelince, bu kez de güçlü davranma sırası ona geçer... Oysa ki R. Merton’un “gerilim teorisinde” anlatmak istediği gibi ciddi haksızlık baskısı altında kalan toplumsal gruplar, çeşitli kavgalara sürüklenirler. Bu suretle toplumda dayanışma değil, çeşitli suç grupları oluşur ve bu sosyal gruplar birbirlerine karşı sistematik ayrımcılık yapar.

Şimdi bu açıklamalarımıza bakarak, ülkemizde ne kadar sosyal dışlanma ve ayrımcılık yapıldığı konusunda bir kanaat elde edebiliriz. Anayasamız, başlangıçta “Her Türk vatandaşının bu anayasadaki temel hak ve hürriyetlerden, eşitlik ve sosyal adalet gereklerince yararlanarak milli kültür, medeniyet ve hukuk düzeni içinde, onurlu bir hayat sürdürme ve maddi ve manevi varlığını bu yönde geliştirme hak ve yetkisine doğuştan sahip olduğunu”  vurgulanmakta değil midir?.. Peki bunca ayrımcı kültürün kaynağı nedir?!

Ayrımcılıkları engellemenin yolu, öncelikle hangi davranışlarımızın dışlama ve ayrımcılık sayılacağını kültürel olarak bilmekle mümkündür. Bu yanlış davranışları ancak değerler eğitimiyle ve erdem üzerinden davranış alışkanlıkları kazanarak değiştirebiliriz. Ayrımcılık yapılarak dışlanmış kişileri, yeniden toplumla bütünleştirebilir ve onlarla birlikte yaşama kültürünü kazanabiliriz. Sosyal dışlama ve ayrımcılık konusunda farkındalık bilincimizi artırarak, erdemli insan olarak toplumdaki herkese karşı insan onuruna yakışır şekilde davranarak ve çalışma hayatında liyakat sahibi olana daha çok değer vererek, insan haklarını geliştirebiliriz. Doğrusu insani üstünlükler, doğuştan gelen veya statü ile oluşan saygınlıklarda değil, ahlaki ve insani eylemler ile diğer insanlara yapılan iyi davranışlardadır. Türk kültüründe de onur ve şeref, erdemli ve faziletli davranışlar kümesidir.

Öyleyse dışlayıcı, ötekileştirici ve ayrımcı kültürden uzaklaşırsak, insana değer veren bir anlayışa ulaşır, Türk kültürünün şiarı olan “insan onurunu” da korumuş oluruz.





FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
HABER ARA
ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
YAZARLAR
SON YORUMLANANLAR
HABER ARŞİVİ
nöbetçi eczaneler
YUKARI