Modabet
Meritroyalbet
Piabet
Slotbar
sakarya escort bayan sakarya escort escort sakarya adapazarı escort webmaster forum
1xbet
1xbet giriş
Tipobet365 Giriş
bahis siteleri canli bahis
izmir escort izmir escort izmir escort escort izmir izmir escort denizli escort mersin escort izmit escort kayseri escort

bayan escort bursa görükle escort

bayan escort bursa görükle escort bayan

bayan escort bursa bayan escort bursa bayan escort bursa bayan escort bursa bayan escort bursa alanya escort bayan antalya eskort eskişehir escort mersin escort alanya escort bodrum escort bayan alanya transfer

porno izle porno izle sikiş izle sikis izle mobil porno izle porn izle hd porno izle

Bugun...


Av.Metin KAZAN

facebook-paylas
ASIL VE GÖLGELER ÜZERİNE…
Tarih: 22-01-2021 00:07:00 Güncelleme: 22-01-2021 14:54:00


Fıtratı aşkla yoğrulmuş Mevlânâ Cami, bak ne güzel söylemiş: “1-Yalnız biri iste; başkaları istenmeye değmiyor. 2-Biri çağır; başkaları imdada gelmiyor. 3- Biri talep et; başkaları lâyık değiller. 4- Biri gör; başkalar her vakit görünmüyorlar, saklanıyorlar. 5-Biri bil; marifetine yardım etmeyen başka bilmeler, faydasızdır. 6-Biri söyle; O’na ait olmayan sözler, malâyani sayılabilir.”

İlk Çağ’da Plotinus, “Güzel Üstüne” eserinde, (ölümünden sonra öğrencisi Porphyry eserlerini yayımladı) tüm varlıkların en üst kademesinde yer alan Bir’i, “kendinde var olan ve kendi kendinin sebebi” olarak görmüştü. O, varlığı aşkın olan; bölünmez, bütün ve birlik; yetkin, ezeli ve ebedi idi. Yine “Dokuzluklar” eserinde, güzel olan şeylerin güzelliklerinin kendilerinden mi, yoksa bir başka varlıktan mı aldıkları sorusunun cevabını aradı: İki çeşit güzellik vardı; ideaya katılma nedeniyle, araçsal güzel olan cisimler ve kendinde güzel olanlar…Tek tek cisimlerden güzel algılanarak, idea olan güzelin algılanmasına aşamalar buldu. Arzularından, duygularından arınmış, bedensel olarak neye sahipse hepsinden arınmış ruh, güzeli algılayarak, ‘çoklukta birlik’ oluyor ve Tanrı’da öze kavuşuyordu.

Orta Çağ’da Augustinus da en eksiksiz uyumu “birlik olmada” bulacaktı. Tüm gerçekliğin ve her türlü güzelliğin başlıca biçimi “Birlik”ti. Tanrı tam olarak birlik sahibiydi...

İslam Felsefesine gelince; Güzel kavramı Tanrı ile ilişkili olarak ele alınacaktır. İslam filozoflarından El Kindi, Farabi, İbn Sina ve İbn Rüşd gibi düşünürlerin metafizik anlayışlarında “zorunlu ilk Varlık, Bir ve ilk sebep Tanrı” kavramları ile bu durum ifade edildi. Bu düşünürler de Plotinus gibi, zorunlu varlıktan, evrendeki diğer varlıkların “sudûr” kuramıyla oluştuğunu anlattılar.

Kendisi mutlak, güzel ve iyi olan Tanrı’dan meydana gelen her şey, O’nun varlığına uygun olarak, güzel, iyi ve yetkindi. Farabi’ye göre, “Güzellik, parlaklık ve ihtişama sahip her mevcûd, varlığı en mükemmel durumda olandır. İlk olanın varlığı en mükemmel varlık olduğuna göre, O’nun güzelliği, güzel olan her şeyin güzelliğinin üstündedir” diyecekti.

İbn Sina da bu hususu şöyle dile getirdi: “Zorunlu Varlık, sırf güzellik ve parlaklık sahibidir. O, her şeyin güzelliğinin ve her şeyin hoşluğunun ilkesidir.”

Mevlana Celaleddin Rumi ise nesnelerde görülen güzellikleri, Tanrı’nın belli bir zaman için o varlıklara verdiği nitelik olarak tanımladı: “Bir duvarın üzerine bir nur düşer. O nur duvarın değildir. Duvar o nuru aksettiren bir ayna gibidir. Güzellerde görülen güzellik de onların değildir. Muvakkat bir zaman için onlara lutf edilmiş olan ilahi güzelliktir... Bütün güzellikler, kudretler, güçler, faziletler ve ma’rifetler hep güzellik güneşinden, yani Haktan’dır. O güneşten ötelerden, bu tarafa gelmiş vurmuştur. O güneşin ışığı yıldızlar gibi geri döner. Ve vurduğu şu beden duvarını terk eder, çekilir gider. Güneşin ışığı çekilip güneşe geri gidince, her beden duvarı karanlık ve simsiyah kalır.” şeklinde ifade edilen bu durum, geçici güzel olandan, “daimi güzel olana” doğru olacaktı.

Genel anlamda İslam felsefesinde bütün yaratılmışların vücutları ve güzellikleri, Allah’ın ezeli ve ebedi varlığına nispetle bir gölge gibidir. Kainatta bütün güzellikler, Allah’ın isimlerinin ve sıfatlarının güzelliğini gösterir. Tüm bu güzellikler sonuçta Allah’ın zatının sonsuz güzelliğine bakar.

Burada “Her şey O” mudur? Yoksa “Her şey O’ndan” mıdır? sorusu akla gelebilir: Tasavvuf ekolünde Muhyiddin Arabi ve Hallac Mansur, varlığın tümü için “Her şey O’dur” diye tarif etmişlerse de Tanrı ile eşya arasında ayrım bulunması gerektiğini söyleyen İmam Rabbani, “Her şey O’ndandır” diyerek, eksiklik ya da kusurların doğrudan Tanrı’ya yöneltilmesine izin vermemiş oldu.

Mademki binler güzellik var...Öyleyse bu güzellikleri Yaratan biri var...İbret nazarıyla neye bakılsa, örneğin çiçeğe nazar edilse, ondaki ince sanatlar ve estetik işlemeler, Allah’ın isimlerini (Cemal ismini) hatırlatmaktadır.

Kainatın bütün güzellikleri bir araya gelse ve toplansa, Allah’ın sonsuz güzelliğinin yanında, sadece bir pırıltı hükmündedir. Yalnız bu pırıltılar, sonsuz güzelliğe işaret etme noktasından O’ndan bir eser olması nedeniyle değerlidirler. İnsan bu tecelli pırıltılarını takip ederek, sonsuz güzelliğe ulaşabilir. Yani eserden, “eser sahibine” ulaşmak bu şekilde mümkün olacaktır.

Burada asıl olanla, gölgesi arasındaki ilişki şöyle anlaşılabilir: Allah’ın her şeye yakın olması, isim ve sıfatlarının tecelli etmesiyle olur, yoksa Zat ve mekan olarak, yanında bulunmasıyla değil...Güneş ışığı, nasıl ki göz bebeğine yansıyarak kendini gösterir ama Güneş, gerçekte gözümüz içinde değildir, öyle de Allah da kainatta tüm varlıklara isim ve sıfatları ile her zaman yakındır, her şeye nüfuz eder ama mekandan münezzeh Zatı itibariyle bizden uzaktadır.

Netice olarak, İslam filozofları güzeli açıklarken, Allah’a atıfta bulunarak, tüm güzelliklerin kaynağı ve sahibi olarak O’nu göstermişlerdir. Bu yaklaşım, Plotinus’la başlayarak, özellikle Orta Çağ düşünürlerinde egemen olan güzellik anlayışıyla benzerdir. Evet, varlıklar vardır, Hakk’ın eseridir, O’nun isimlerine aynalık yapmaktadır. Ancak esas olan, Allah’ın varlığına delil olmaları ve ona yöneliş imkanı sunmalarıdır.

Mağara Simgesi: Yunan filozof Platon'un “Devlet” adlı eserindeki en önemli simgedir.

 

Buna göre, bazı insanlar karanlık bir mağaraya zincirlenmişlerdir ve bu insanlar başlarını sağa ve sola çeviremezler, sadece karşılarındakini görebilmektedirler. Doğuştan beri bu mağarada bulunan insanlar, mağaranın girişinden yansıyan gölgeleri görür ve bunları gerçek olarak algılarlar. Nihayet bir gün bu insanlardan bir tanesi, zincirlerinden kurtulur ve mağara dışında yeni hakikatlerle tanışır ve duvarda gölgelerini gördüğü nesnelerin gerçek olmadığının farkına varır. Bunu mağaradaki arkadaşları ile paylaşmak üzere mağaraya geri döner. Mağaradaki arkadaşları ise mağaranın dışında farklı bir gerçeklik olduğuna inanmazlar. Ve bu insanlara, mağaranın dışındaki gerçekliği aktarabilmek de imkânsızdır.

Platon’un düşüncesi, bu simge üzerinde şekillenir. Ona göre nesneler ve idealardan oluşan iki ayrı dünya vardır. İnsan bedensel olarak nesneler dünyasına aittir ve orada bulunmaktadır. Ancak ruhen bir zamanlar bulunduğu idealar dünyasından izleri kendisinde taşımaktadır. Alegoride temel olarak mağara, toplumu; zincirler, o toplumsal yapı içerisinde var olan kuralları; mağaranın duvarına yansıyan gölgeler, toplumda kabul edilen gelenekleri sembolize eder. Buna göre, zincirini kıran birey, hakikatin peşine düşen filozofları olduğu kadar, hayatı sorgulayan insanı da temsil etmektedir. (Yardımcı Kaynak: Vikipedi-Mağara Alegorisi)





FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
HABER ARA
ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
YAZARLAR
PUAN DURUMU
Takım O G M B A Y P AV
1 Alanyaspor 4 3 0 1 11 1 10 +10
2 Fenerbahçe 4 2 0 2 4 2 8 +2
3 Fatih Karagümrük 4 2 1 1 8 4 7 +4
4 Galatasaray 4 2 1 1 5 2 7 +3
5 BB Erzurumspor 4 2 1 1 6 4 7 +2
6 Antalyaspor 4 2 1 1 4 2 7 +2
7 Sivasspor 4 2 1 1 5 4 7 +1
8 Hatayspor 4 2 1 1 3 6 7 -3
9 Göztepe 4 1 0 3 8 4 6 +4
10 Konyaspor 4 1 0 3 5 2 6 +3
11 Kasımpaşa 4 2 2 0 3 2 6 +1
12 Kayserispor 5 2 3 0 4 8 6 -4
13 Çaykur Rizespor 5 1 2 2 7 8 5 -1
14 Trabzonspor 5 1 2 2 5 7 5 -2
15 Yeni Malatyaspor 5 1 2 2 4 8 5 -4
16 Gençlerbirliği 3 1 1 1 1 2 4 -1
17 Beşiktaş 4 1 2 1 5 7 4 -2
18 Başakşehir FK 5 1 3 1 2 6 4 -4
19 Gaziantep FK 4 0 1 3 6 8 3 -2
20 Denizlispor 4 0 2 2 1 6 2 -5
21 MKE Ankaragücü 4 0 3 1 4 8 1 -4
Takım O G M B A Y P AV
1 İstanbulspor 5 4 1 0 10 4 12 +6
2 Altay 5 3 1 1 9 2 10 +7
3 Ankara Keçiörengücü 5 3 1 1 5 2 10 +3
4 Adanaspor 5 2 0 3 6 2 9 +4
5 Altınordu 5 3 2 0 8 8 9 0
6 Tuzlaspor 4 2 0 2 9 5 8 +4
7 Adana Demirspor 5 2 1 2 7 4 8 +3
8 Samsunspor 5 2 1 2 6 5 8 +1
9 Giresunspor 4 2 1 1 6 6 7 0
10 Balıkesirspor 4 2 2 0 5 5 6 0
11 Bandırmaspor 5 1 2 2 6 7 5 -1
12 Akhisarspor 4 1 2 1 2 2 4 0
13 Bursaspor 4 1 2 1 7 8 4 -1
14 Ümraniyespor 5 1 3 1 5 10 4 -5
15 Ankaraspor 4 1 3 0 2 7 3 -5
16 Eskişehirspor 5 0 2 3 2 9 3 -7
17 Boluspor 4 0 3 1 3 6 1 -3
18 Menemenspor 4 0 3 1 4 10 1 -6
Takım O G M B A Y P AV
1 Turgutluspor 5 5 0 0 6 1 15 +5
2 Serik Belediyespor 5 3 0 2 9 2 11 +7
3 Karacabey Belediyespor 5 3 1 1 7 3 10 +4
4 Eyüpspor 5 3 1 1 9 6 10 +3
5 Kırklarelispor 5 2 0 3 7 1 9 +6
6 Mamak FK 5 2 1 2 6 3 8 +3
7 Tarsus İdman Yurdu 5 2 1 2 8 8 8 0
8 Van Spor 5 2 1 2 3 3 8 0
9 Elazığspor 4 2 1 1 6 4 7 +2
10 Etimesgut Belediyespor 4 2 1 1 5 3 7 +2
11 Pendikspor 5 2 3 0 9 7 6 +2
12 Kırşehir Belediyespor 4 2 2 0 3 3 6 0
13 Sakaryaspor 5 1 1 3 3 3 6 0
14 Pazarspor 5 2 3 0 8 13 6 -5
15 Bodrumspor 5 1 4 0 7 9 3 -2
16 Bayburt Özel İdare Spor 3 1 2 0 3 5 3 -2
17 1922 Konyaspor 5 1 4 0 2 4 3 -2
18 Sivas Belediyespor 4 0 2 2 3 6 2 -3
19 Kastamonuspor 5 0 3 2 4 11 2 -7
20 Kardemir Karabükspor 5 0 5 0 1 14 0 -13
Takım O G M B A Y P AV
1 1928 Bucaspor 5 4 1 0 12 4 12 +8
2 Fatsa Belediyespor 5 4 1 0 7 3 12 +4
3 Diyarbekirspor 4 3 1 0 6 2 9 +4
4 Çankaya FK 4 3 1 0 7 5 9 +2
5 Arnavutköy Belediye 4 2 0 2 5 3 8 +2
6 Belediye Derincespor 4 2 1 1 5 3 7 +2
7 Ofspor 4 2 1 1 6 5 7 +1
8 Kızılcabölükspor 4 2 2 0 6 5 6 +1
9 Edirnespor 4 2 2 0 6 7 6 -1
10 Artvin Hopaspor 4 2 2 0 4 5 6 -1
11 Yeşilyurt Belediyespor 4 1 2 1 5 4 4 +1
12 Payasspor 5 1 3 1 3 6 4 -3
13 Nevşehir Belediyespor 4 1 3 0 4 7 3 -3
14 1877 Alemdağspor 4 0 2 2 2 7 2 -5
15 Kemerspor 2003 4 0 3 1 3 7 1 -4
16 Manisaspor 5 0 4 1 3 11 1 -8
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 18/10/2020 Antalyaspor vs Gaziantep FK
 18/10/2020 Fatih Karagümrük vs Kasımpaşa
 18/10/2020 Göztepe vs Fenerbahçe
 19/10/2020 Galatasaray vs Alanyaspor
 19/10/2020 Gençlerbirliği vs Denizlispor
 23/10/2020 Kasımpaşa vs Göztepe
 24/10/2020 MKE Ankaragücü vs Hatayspor
 24/10/2020 Gaziantep FK vs Konyaspor
 24/10/2020 Başakşehir FK vs Antalyaspor
 24/10/2020 BB Erzurumspor vs Galatasaray
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 18/10/2020 Ankaraspor vs Giresunspor
 18/10/2020 Boluspor vs Tuzlaspor
 18/10/2020 Bursaspor vs Balıkesirspor
 19/10/2020 Akhisarspor vs Menemenspor
 20/10/2020 Ankara Keçiörengücü vs Bandırmaspor
 20/10/2020 Eskişehirspor vs Samsunspor
 21/10/2020 Giresunspor vs Adanaspor
 21/10/2020 Adana Demirspor vs Ümraniyespor
 21/10/2020 Altınordu vs Altay
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 20/10/2020 Bayburt Özel İdare Spor vs Etimesgut Belediyespor
 20/10/2020 Elazığspor vs Kastamonuspor
 20/10/2020 Kırşehir Belediyespor vs Tarsus İdman Yurdu
 21/10/2020 Bodrumspor vs Kırklarelispor
 21/10/2020 Karacabey Belediyespor vs Van Spor
 21/10/2020 Mamak FK vs Eyüpspor
 21/10/2020 Pendikspor vs 1922 Konyaspor
 21/10/2020 Sakaryaspor vs Pazarspor
 21/10/2020 Serik Belediyespor vs Turgutluspor
 21/10/2020 Sivas Belediyespor vs Kardemir Karabükspor
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 18/10/2020 Artvin Hopaspor (H:1) vs Belediye Derincespor
 18/10/2020 Çankaya FK vs Edirnespor (H:1)
 18/10/2020 Yeşilyurt Belediyespor vs Kemerspor 2003 (H:1)
 18/10/2020 Nevşehir Belediyespor vs Diyarbekirspor
 18/10/2020 Kızılcabölükspor vs Ofspor
 18/10/2020 1877 Alemdağspor vs Arnavutköy Belediye
 28/10/2020 Payasspor vs 1928 Bucaspor
 29/10/2020 Arnavutköy Belediye vs Artvin Hopaspor
HAVA DURUMU
SON YORUMLANANLAR
HABER ARŞİVİ
nöbetçi eczaneler
YUKARI